Skip to main content

Panduan menulis resume kerja terbaik

Panduan menulis resume kerja terbaik. Disini ada perkongsian mengenai satu panduan berbentuk ebook bagi menulis resume kerja yang terbaik. Resume yang baik adalah permulaan positif bagi anda melangkah ke alam pekerjaan. Resume terbaik adalah ibarat keseluruhan maklumat mengenai anda sebagai pencari kerja dan memberikan anda peluang tinggi dipanggil temuduga nanti.

Panduan menulis resume kerja terbaik

Contoh menulis resume kerja terbaik


Berikut adalah contoh resume yang baik dan tepat dimana anda perlu lakukan iaitu memastikan perkara-perkara penting seperti :
  1. Nama penuh anda yang betul.
  2. Objektif anda – apakah yang anda ingin capai sekiranya anda diambil bekerja.
  3. Alamat, nombor telefon dan email yang betul anda agar mudah untuk dihubungi.
  4. Kelebihan anda – kekuatan atau kelebihan anda yang boleh membantu meningkatkan prestasi bakal majikan anda.
  5. Latar belakang akademik anda – pencapaian akademik anda bermula dari peringkat SPM sehingga ke peringkat tertinggi.
  6. Pengalaman bekerja – pengalaman bekerja anda, berapa lama anda bekerja di sana, jawatan terakhir yang anda sandang dan pencapaian anda semasa memegang jawatan tersebut.
  7. Kemahiran komputer dan kemahiran bahasa anda.
  8. Rujukan – pihak yang boleh dijadikan rujukan untuk mengesahkan maklumat yang terdapat dalam resume anda.
  9. Pastikan segala maklumat dan info di dalam resume anda adalah tepat dan betul.
Resume anda bolehlah ditulis di dalam Bahasa Melayu atau pun Bahasa Inggeris. Bagi mereka yang kurang fasih berbahasa Inggeris, disyorkan anda menulis resume di dalam bahasa Melayu.

Untuk mereka yang masih tercari-cari dan masih ‘blur’ mengenai panduan menulis resume kerja terbaik, anda boleh mendapatkannya dengan mendaftarkan nama dan emel anda menerusi link di bawah ini untuk dapatkan info yang terkini.

Daftar Disini – Panduan Menulis Resume Kerja Terbaik

Comments

Popular posts from this blog

Kerja sebagai Translator online

Kerja sebagai Translator online . Adakah anda boleh berbahasa dan menulis dalam bahasa asing? Jika YA, disini ada kerja sebagai Translator online yang boleh dilakukan secara part time atau full time. Masa bekerja adalah mengikut jadual anda sendiri, dari rumah anda sendiri atau dimana-mana sahaja dan mendapat bayaran dalam Ringgit dan US Dollar! Tugas utama sebagai seorang Translator Tugas utama seorang Translator online adalah menukar satu bahasa ke bahasa yang lain. Translator bekerja dengan bahan bertulis manakala bahasa pertuturan pula diterjemah oleh Jurubahasa. Sebagai seorang Translator, anda juga bertanggungjawab untuk memastikan kandungan dokumen disampaikan dalam maksud yang betul dan dapat difahami oleh pembaca. Ia bukan sekadar menterjemah perkataan tetapi juga keseluruhan ayat dengan betul. Cara memohon kerja sebagai Translator online Cara terbaik adalah menempatkan diri anda dalam senarai translator dengan syarikat dan agensi translator. Mereka akan agihk

Tips lulus temuduga kerajaan

Tips lulus temuduga kerajaan . Setiap tahun jumlah calon yang ingin memohon kerja dengan kerajaan semakin meningkat. Ini menunjukkan jawatan didalam sektor kerajaan menjadi buruan ramai terutamanya lepasan graduan. Ini juga bermakna persaingan untuk mendapatkan jawatan kerajaan semakin sengit. Disinilah bergunanya tips atau panduan lulus temuduga kerajaan sebagai kelebihan untuk anda. Kini tiada lagi istilah ‘kabel besar’ dalam temuduga kerajaan. Punca-punca kegagalan temuduga kerajaan Sebenarnya ramai calon temuduga gagal dalam temuduga kerajaan ini. Antara punca-punca kegagalan temuduga kerajaan ialah : 90% peserta temuduga tidak bersedia atau sambil lewa menghadapi temuduga kerana tidak tahu apa yang perlu dilakukan sebelum menghadapinya. Kekurangan pengetahuan dan pendedahan tentang teknik menghadiri temuduga salah satu sebab mengapa graduan universiti atau kolej gagal dalam temuduga. Tidak bersedia dari segi komunikasi atau pertuturan adalah penyebab utama peserta temud